Selasa, 3 Januari 2017

Mitos Pemakanan Sihat

Mitos Pemakanan Sihat | Pemakanan sihat sesuatu yang wajib untuk kita ambil setiap hari untuk menjaga kesihatan dan sentiasa cergas. Kekurangan nutrient boleh menjejaskan kesihatan dan kecergasan badan anda. Tahukah anda, bahawa ada mitos yang berkaitan dengan pemakanan sihat yang boleh menjejaskan kesihatan anda jika anda mempercayainya.

Mitos Pemakanan Sihat | Pemakanan sihat sesuatu yang wajib untuk kita ambil setiap hari untuk menjaga kesihatan dan sentiasa cergas. Kekurangan nutrient boleh menjejaskan kesihatan dan kecergasan badan anda.  Tahukah anda, bahawa ada mitos yang berkaitan dengan pemakanan sihat yang boleh menjejaskan kesihatan anda jika anda mempercayainya.  Pemakanan sihat ini yang akan menentukan kesihatan badan kita untuk esok dan seterusnya. Jika anda mengambil mudah mengenai pemakanan sihat, kemungkinan untuk tubuh anda di lawati penyakit adalah tinggi, begitu juga sebaliknya.  Izinkan AM untuk berkongsi dengan pembaca dan sahabat AM semua mengenai Mitos Pemakanan Sihat yang ramai di kalangan kita mengamalkan tanpa sedar.  Berikut adalah mitos mengenai pemakanan sihat:- Bersenam dengan perut kosong Jika perut anda berkeroncong, ia sebenarnya cuba untuk memberitahu anda sesuatu. Jika anda tidak menghiraukannya, anda memaksa badan anda bekerja tanpa bahan bakar.  Sebelum bersenam atau melakukan apa-apa aktiviti fizikal, pastikan anda mengambil makanan ringan terlebih dahulu seperti sebiji epal.  Bergantung kepada biskut dan minuman tenaga Minuman tenaga juga menjadi pilihan AM apabila melakukan kerja-kerja berat atau bersenam. Rupanya hanya mitos sahaja.  Walaupun elok mengambilnya sekali sekala, ia tidak membekalkan antioksidan yang anda perlukan untuk menghalang penyakit. Lebih baik anda bergantung kepada buah-buahan dan sayur-sayuran memandangkan ia penuh dengan vitamin, mineral, cecair dan serat.  Tidak mengambil sarapan pagi Tidak mengambil sarapan bukan idea yang bagus memandangkan sarapan pagi memulakan hari anda. Ini pun AM selalu juga amalkan, kononnya nak diet dan kuruskan badan.  Badan anda memerlukan bahan bakar secepat mungkin, dan tanpanya, anda akan berlapar hingga ke tengahari. Sekarang pagi AM wajib makan makanan berat dan makan malam pun adalah makanan ringan-ringan sahaja.  Diet rendah karbohidrat Badan anda memerlukan karbohidrat untuk otot dan juga penyimpanan tenaga. Sebaiknya rendahkan kolesterol, lemak dan yang lain-lain tidak perlu.  Makan apa saja yang anda mahu Pemakanan sihat dan bersenam tidak memberi anda lesen untuk memakan apa saja yang anda mahu. Kita semua memerlukan nutrien yang sama, sama ada kita bersenam atau tidak. Apabila penat mesti ada yang inginkan makanan yang sdap-sedap sehingga lupa untuk mengamalkan pemakanan sihat.  Kalori tidak mencukupi Walaupun menurunkan berat badan melibatkan kalori, kehilangan secara mendadak adalah merbahaya. Apa yang perlu dilakukan adalah mensasarkan untuk menurunkan 1 – 2 paun seminggu.   Pastikan anda mendapat kalori yang cukup untuk membolehkan badan anda berfungsi dengan sempurna. Pengalaman AM, untuk kuruskan badan perlu mengelakkan diri dari minuman yang berais dan makanan berlemak mahupun bergoreng.  8 Makanan Untuk Membakar Lemak  Kurang minum Air, susu dan jus adalah minuman terbaik untuk mereka yang aktif. Anda perlu kerap minum dan tidak menunggu dahaga. Apabila anda merasa dahaga, badan anda sudah merasa kesan kekurangan air.  Ramai yang percaya, minum air mineral dalam kuantiti yang banyak boleh menjadikan perut kembung. Sebenarnya dengan meminum air mineral yang banyak, tubuh dapat berfungsi dengan baik untuk sistem penghadaman.  Menukar cara anda makan adalah langkah penting ke arah pemakanan sihat dan ia akan memberi kesan ke atas kesihatan anda.   Semakin sihat pemakanan anda, semakin sihat badan anda. Tidak kira berapa umur anda, pemakanan sihat merupakan sesuatu yang perlu anda utamakan.  Jika anda memberi peluang kepada pemakanan sihat, anda segera akan melihat bagaimana ia mengubah kehidupan anda – kepada yang lebih baik.  Pemakan Sihat menjamin keseimbangan badan dan fizikal. Ianya juga dapat memberi berat badan yang ideal kepada anda. Jauhkan diri daripada Mitos Pemakanan Sihat.

Klik banner untuk artikel penuh

Isnin, 2 Januari 2017

Giveaway India & Tahun Baru by Dyllarezan

Giveaway India & Tahun Baru by Dyllarezan

Klik banner untuk join



Rabu, 21 Disember 2016

Siapakah Jodoh Kita?


Siapakah Jodoh Kita? 
********************** 
Semua insan pasti menginginkan pasangan hidup dan sebuah keluarga yang bahagia. Itu fitrah manusia. Menyayangi dan disayangi. Masa gua umur 30an ni , gua sering tertanya- tanya siapakah jodoh gua. Di manakah dia berada. Semua kawan-kawan gua dah dirikan rumah tangga. Tapi gua masih sendiri. 

Siapakah Jodoh Kita?  **********************  Semua insan pasti menginginkan pasangan hidup dan sebuah keluarga yang bahagia. Itu fitrah manusia. Menyayangi dan disayangi. Masa gua umur 30an ni , gua sering tertanya- tanya siapakah jodoh gua. Di manakah dia berada. Semua kawan-kawan gua dah dirikan rumah tangga. Tapi gua masih sendiri.   Alhamdulillah, gua sudah menemui jawapannya. Macam mana kita nak tahu dia adalah jodoh kita. Risau bila dilepaskan, tapi dia sebenarnya jodoh kita. Usah risau. Allah telah menetapkan jodoh kita sejak azali lagi, sejak berusia 3 bulan dalam kandungan ibu. Jika dia jodoh kita, dia akan tetap bersama dengan kita walau apa pun rintangan dan dugaan yang datang. Orang cakap jodoh itulah merupakan cinta pertama.   Walaupun sebelum ni kau orang dah pernah bercinta 5,6 kali pun tapi tak kahwin jugak, itu bukan cinta pertama. Tetapi cinta yang tak kesampaian. Itu bermaksud dia bukan jodoh kau orang. Ada juga orang kata jodoh itu bila kita serasi dengan dia. Tapi akhirnya bukan dengan dia jodoh kita. Janganlah kita sedih dan duka.    Perancangan Allah lagi hebat. Dia akan berikan sesorang yang kita perlu bukannya sesorang yang kita mahu. Putus cinta itu biasa. Lumrah pencintaan. Ia membuktikan kita bukannya sempurna untuk tahu siapakah jodoh kita sebenarnya. Kenali diri sendiri. Baiki kelemahan diri sendiri daripada masa ke semasa.   Selalunya bila dia jodoh kita, kita akan rasa sejuk dan gembira memandangnya. Dia sentiasa nampak cantik/kacak di mata kita walaupun orang lain cakap dia tak cantik atau kacak. Walau bagaimanapun dia, kita akan dapat menerima dia seadanya. Begitu juga dengan dia. Kita akan sentiasa senang, tenang dan gembira jika bersama dengannya. Kelebihannya disyukuri dan kekurangannya diredhai.   Jika kita diuji dengan sesuatu dalam perhubungan tersebut, kita tetap bisa bertahan dan bersabar. Gaduh sekejap je pastu baik. Setiap kali berlaku konflik, dengan kuasa Allah, hubungan itu kembali bertaut dan semakin kuat rasa kasih dan sayang. Itu adalah salah satu tanda jodoh kau orang kuat bersama dia.   Jika keluarga merestui hubungan kita dan dia, itu juga merupakan salah satu tanda dia jodoh kita. Terutamanya apabila ibu dan ayah senang dan kasih dengan dia, In Sha Allah dia lah jodoh yang ditetapkan Allah buat kita. Sesi ta'aruf itu juga penting untuk mengetahui dia jodoh kita atau tak. Tapi, kalau kau orang dah ada yang berkenan di hati, tak payah la nak berta'aruf dengan orang lain pulak.   *** Ayat gua senang je; "Awak, nak tak kita kenal kenal satu sama lain, kalau awak selesa dengan saya, kita teruskan. Tapi kalau awak ada pilihan lain masa tu, saya akan undurkan diri".   *** Jika proses ta'aruf itu dipermudahkan Allah, In Sha Allah dia lah jodoh yang terbaik. Jika sebaliknya, bersabarlah. Mungkin belum masanya untuk Allah temukan kau orang dengan jodoh yang terbaik untuk kau orang. Apapun, berdoalah dan beristikharahlah. Mohon petunjuk Allah.


Alhamdulillah, gua sudah menemui jawapannya. Macam mana kita nak tahu dia adalah jodoh kita. Risau bila dilepaskan, tapi dia sebenarnya jodoh kita. Usah risau. Allah telah menetapkan jodoh kita sejak azali lagi, sejak berusia 3 bulan dalam kandungan ibu. Jika dia jodoh kita, dia akan tetap bersama dengan kita walau apa pun rintangan dan dugaan yang datang. Orang cakap jodoh itulah merupakan cinta pertama. 

Walaupun sebelum ni kau orang dah pernah bercinta 5,6 kali pun tapi tak kahwin jugak, itu bukan cinta pertama. Tetapi cinta yang tak kesampaian. Itu bermaksud dia bukan jodoh kau orang. Ada juga orang kata jodoh itu bila kita serasi dengan dia. Tapi akhirnya bukan dengan dia jodoh kita. Janganlah kita sedih dan duka.  

Perancangan Allah lagi hebat. Dia akan berikan sesorang yang kita perlu bukannya sesorang yang kita mahu. Putus cinta itu biasa. Lumrah pencintaan. Ia membuktikan kita bukannya sempurna untuk tahu siapakah jodoh kita sebenarnya. Kenali diri sendiri. Baiki kelemahan diri sendiri daripada masa ke semasa. 

Selalunya bila dia jodoh kita, kita akan rasa sejuk dan gembira memandangnya. Dia sentiasa nampak cantik/kacak di mata kita walaupun orang lain cakap dia tak cantik atau kacak. Walau bagaimanapun dia, kita akan dapat menerima dia seadanya. Begitu juga dengan dia. Kita akan sentiasa senang, tenang dan gembira jika bersama dengannya. Kelebihannya disyukuri dan kekurangannya diredhai. 

Jika kita diuji dengan sesuatu dalam perhubungan tersebut, kita tetap bisa bertahan dan bersabar. Gaduh sekejap je pastu baik. Setiap kali berlaku konflik, dengan kuasa Allah, hubungan itu kembali bertaut dan semakin kuat rasa kasih dan sayang. Itu adalah salah satu tanda jodoh kau orang kuat bersama dia. 

Jika keluarga merestui hubungan kita dan dia, itu juga merupakan salah satu tanda dia jodoh kita. Terutamanya apabila ibu dan ayah senang dan kasih dengan dia, In Sha Allah dia lah jodoh yang ditetapkan Allah buat kita. Sesi ta'aruf itu juga penting untuk mengetahui dia jodoh kita atau tak. Tapi, kalau kau orang dah ada yang berkenan di hati, tak payah la nak berta'aruf dengan orang lain pulak.

Siapakah Jodoh Kita?  **********************  Semua insan pasti menginginkan pasangan hidup dan sebuah keluarga yang bahagia. Itu fitrah manusia. Menyayangi dan disayangi. Masa gua umur 30an ni , gua sering tertanya- tanya siapakah jodoh gua. Di manakah dia berada. Semua kawan-kawan gua dah dirikan rumah tangga. Tapi gua masih sendiri.   Alhamdulillah, gua sudah menemui jawapannya. Macam mana kita nak tahu dia adalah jodoh kita. Risau bila dilepaskan, tapi dia sebenarnya jodoh kita. Usah risau. Allah telah menetapkan jodoh kita sejak azali lagi, sejak berusia 3 bulan dalam kandungan ibu. Jika dia jodoh kita, dia akan tetap bersama dengan kita walau apa pun rintangan dan dugaan yang datang. Orang cakap jodoh itulah merupakan cinta pertama.   Walaupun sebelum ni kau orang dah pernah bercinta 5,6 kali pun tapi tak kahwin jugak, itu bukan cinta pertama. Tetapi cinta yang tak kesampaian. Itu bermaksud dia bukan jodoh kau orang. Ada juga orang kata jodoh itu bila kita serasi dengan dia. Tapi akhirnya bukan dengan dia jodoh kita. Janganlah kita sedih dan duka.    Perancangan Allah lagi hebat. Dia akan berikan sesorang yang kita perlu bukannya sesorang yang kita mahu. Putus cinta itu biasa. Lumrah pencintaan. Ia membuktikan kita bukannya sempurna untuk tahu siapakah jodoh kita sebenarnya. Kenali diri sendiri. Baiki kelemahan diri sendiri daripada masa ke semasa.   Selalunya bila dia jodoh kita, kita akan rasa sejuk dan gembira memandangnya. Dia sentiasa nampak cantik/kacak di mata kita walaupun orang lain cakap dia tak cantik atau kacak. Walau bagaimanapun dia, kita akan dapat menerima dia seadanya. Begitu juga dengan dia. Kita akan sentiasa senang, tenang dan gembira jika bersama dengannya. Kelebihannya disyukuri dan kekurangannya diredhai.   Jika kita diuji dengan sesuatu dalam perhubungan tersebut, kita tetap bisa bertahan dan bersabar. Gaduh sekejap je pastu baik. Setiap kali berlaku konflik, dengan kuasa Allah, hubungan itu kembali bertaut dan semakin kuat rasa kasih dan sayang. Itu adalah salah satu tanda jodoh kau orang kuat bersama dia.   Jika keluarga merestui hubungan kita dan dia, itu juga merupakan salah satu tanda dia jodoh kita. Terutamanya apabila ibu dan ayah senang dan kasih dengan dia, In Sha Allah dia lah jodoh yang ditetapkan Allah buat kita. Sesi ta'aruf itu juga penting untuk mengetahui dia jodoh kita atau tak. Tapi, kalau kau orang dah ada yang berkenan di hati, tak payah la nak berta'aruf dengan orang lain pulak.   *** Ayat gua senang je; "Awak, nak tak kita kenal kenal satu sama lain, kalau awak selesa dengan saya, kita teruskan. Tapi kalau awak ada pilihan lain masa tu, saya akan undurkan diri".   *** Jika proses ta'aruf itu dipermudahkan Allah, In Sha Allah dia lah jodoh yang terbaik. Jika sebaliknya, bersabarlah. Mungkin belum masanya untuk Allah temukan kau orang dengan jodoh yang terbaik untuk kau orang. Apapun, berdoalah dan beristikharahlah. Mohon petunjuk Allah.


 *** Ayat gua senang je; "Awak, nak tak kita kenal kenal satu sama lain, kalau awak selesa dengan saya, kita teruskan. Tapi kalau awak ada pilihan lain masa tu, saya akan undurkan diri". 

*** Jika proses ta'aruf itu dipermudahkan Allah, In Sha Allah dia lah jodoh yang terbaik. Jika sebaliknya, bersabarlah. Mungkin belum masanya untuk Allah temukan kau orang dengan jodoh yang terbaik untuk kau orang. Apapun, berdoalah dan beristikharahlah. Mohon petunjuk Allah. 

Sesungguhnya hanya Allah tahu siapa jodoh yang terbaik untuk kita. Jika sudah mendapat petunjuk, teruskan langkah. Jika dia jodoh yang Allah tetapkan untuk kita, pasti Allah akan mempermudahkan segalanya. Apabila Allah menginginkan dua hati bertemu, Dia akan menggerakkan keduanya. Tidak hanya salah satu. Tapi jangan cuba nak try jodoh orang lain pulak ye. Dah kau orang tahu dia dah berpunya, tak payah la nak cuba juga.

 Jodoh ini kalau benar-benar kita sudah sedia ia akan berlaku sekejap sahaja. Contohnya berkenalan bulan satu, bertunang bulan lima dan kahwin bulan tujuh. Ataupun lebih pantas daripada itu. Kenal kejap terus akad nikah. Pada kaum lelaki persiapan diri dengan ilmu pengetahuan, agama, pengurusan kewangan dan motivasi diri. 

Kawal marah dan tingkatkan kesabaran. Jika kita sudah sedia, tentunya Allah akan tunjukkan jodoh kita. Pada kaum wanita, tak perlulah bersedih jika jodoh belum sampai walaupun sudah berusia. Ada hikmah disebaliknya. Perancangan Allah Maha Hebat. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Senyumlah dan sabar menunggu jodoh. Berusaha dan berilah ruang dan peluang pada mereka mahu mengenali diri kau orang. Mana tahu jodoh kau orang sebenarnya ada depan mata. 

*** Bila tibanya waktu, dua hati menjadi satu. Kah!

Rabu, 7 Disember 2016

Shanghai Fridge Magnet Giveaway by Jari Manis & Scdha Sein Travel



Shanghai Fridge Magnet Giveaway by Jari Manis & Scdha Sein Travel

Klik banner untuk join..

Blogger : NurFuzie


INGAT!!!! Tempoh penyertaan dari "07 November 2016 hingga 07 Disember 2016 sahaja".

Christmas Beauty Box Giveaway Worth RM600 by Anil Wanina

Christmas Beauty Box Giveaway Worth RM600 by Anil Wanina
*Sila klik banner diatas untuk join*

Hadiah :
1 x cash voucher dari Premier Clinic
1 x beauty box dari The Face Shop
1 x beauty box dari Missha
1 x beauty box dari Premier Clinic
2 x beauty box dari Skinfood

Tarikh Giveaway : 5 Disember - 15 Disember 2016

END YEAR MINI GIVEAWAY BY MELLYA & FRIENDS


END YEAR MINI GIVEAWAY BY MELLYA & FRIENDS

Klik Banner Untuk Join..


Tarikh Mula : 1/12/2016
Tarikh Tamat : Akan dimaklumkan.

Khamis, 17 November 2016

GIVEAWAY SALAM SIHAT BERSAMA MASHITAH MAMAT

GIVEAWAY SALAM SIHAT BERSAMA MASHITAH MAMAT
Jom join GA dari sahabat AM..



Tarikh Mula Giveaway : 

15 November 2016 (Selasa)



Tarikh Tamat Giveaway :  

15 Disember 2016 (Khamis)



Tarikh keputusan pemenang akan di umumkan pada:
17 Disember 2016 (Sabtu)